Ahad, 11 September 2011

Peringkatan Tafsir Dalam Sejarah

 

Langkah pertama bagi ilmu tafsir:

Tafsir pada zaman nabi saw, Allah swt telah menurunkan Al-quran keatas nabi yang amat mulia sebagai mukjizat dan hidayah kepada umat islam. Adapun keajaiban maka terjelas dengan bahawasanya allah swt telah menurunkan Quran dengan bahasa arab yang dipilih dikalangan mereka itu seorang rasul bagi menamatkan risalahnya dalam waktu yang sangat unggul bahasa arab disegi kecantikan seni berpidato,keindahan kefasihan,dan kegemilangan fakta bertulisnya. Tidak pernah tercapai semua ini oleh bahasa yang lain didalam muka bumi ini. Menurut ayat quran allah juga telah menuntut orang yang mahu menentang dan ingin menolak dengan mendatangkan seumpama quran ini.


قال الله عز وجل : ÷Pr& tbqä9qà)tƒ ¼ã&s!§qs)s? 4 @t/ žw tbqãZÏB÷sムÇÌÌÈ (#qè?ù'uù=sù ;]ƒÏpt¿2 ÿ¾Ï&Î#÷WÏiB bÎ) (#qçR%x. šúüÏ%Ï»|¹ ÇÌÍÈ

Yang bermaksudnya: Ataukah mereka mengatakan: "Dia (Muhammad) membuat-buatnya". Sebenarnya mereka tidak beriman. Maka hendaklah mereka mendatangkan perkataan yang seumpama Al Quran itu jika mereka orang-orang yang benar.

قال الله عز وجل : ÷Pr& šcqä9qà)tƒ çm1uŽtIøù$# ( ö@è% (#qè?ù'sù ÎŽô³yèÎ/ 9uqß ¾Ï&Î#÷VÏiB ;M»tƒuŽtIøÿãB (#qãã÷Š$#ur Ç`tB OçF÷èsÜtGó$# `ÏiB Èbrߊ «!$# bÎ) óOçFZä. tûüÏ%Ï»|¹ ÇÊÌÈ óO©9Î*sù (#qç7ŠÉftFó¡o öNä3s9 (#þqßJn=÷æ$$sù !$yJ¯Rr& tAÌRé& ÄNù=ÏèÎ/ «!$# br&ur Hw tm»s9Î) žwÎ) uqèd ( ö@ygsù OçFRr& šcqßJÎ=ó¡B ÇÊÍÈ

Yang bermaksud: Bahkan mereka mengatakan: "Muhammad Telah membuat-buat Al Quran itu", Katakanlah: "(Kalau demikian), Maka datangkanlah sepuluh surat-surat yang dibuat-buat yang menyamainya, dan panggillah orang-orang yang kamu sanggup (memanggilnya) selain Allah, jika kamu memang orang-orang yang benar". Jika mereka yang kamu seru itu tidak menerima seruanmu itu Maka Ketahuilah, Sesungguhnya Al Quran itu diturunkan dengan ilmu Allah, dan bahwasanya tidak ada Tuhan selain Dia, Maka maukah kamu berserah diri (kepada Allah)?

قال الله عز وجل : bÎ)ur öNçFZà2 Îû 5=÷ƒu $£JÏiB $uZø9¨tR 4n?tã $tRÏö7tã (#qè?ù'sù ;ouqÝ¡Î/ `ÏiB ¾Ï&Î#÷VÏiB (#qãã÷Š$#ur Nä.uä!#yygä© `ÏiB Èbrߊ «!$# cÎ) öNçFZä. tûüÏ%Ï»|¹ ÇËÌÈ bÎ*sù öN©9 (#qè=yèøÿs? `s9ur (#qè=yèøÿs? (#qà)¨?$$sù u$¨Z9$# ÓÉL©9$# $ydߊqè%ur â¨$¨Z9$# äou$yfÅsø9$#ur ( ôN£Ïãé& tûï̍Ïÿ»s3ù=Ï9 ÇËÍÈ

Yang bermaksud: Dan jika kamu (tetap) dalam keraguan tentang Al Quran yang kami wahyukan kepada hamba kami (Muhammad), buatlah satu surah (saja) yang seumpama Al Quran itu dan ajaklah penolong-penolongmu selain Allah, jika kamu orang-orang yang benar.  Maka jika kamu tidak dapat membuat(nya) - dan pasti kamu tidak akan dapat membuat(nya), peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir.
 
Adapun Al-Quran adalah hidayah, Maka ternyatanya apabila diketahui bahawa sebutan hidayah secara umumnya ialah perkara yang telah diterangkan oleh Quran kepada manusia, diantaranya Aqidah, Syariah, dengan segala cabangannya yang memantapkan kehidupan manusia dalam bidang Ibadah, Mua'malat, Akhlak, Perlakuan, Hubungan masyarakat dan antarabangsa, Kebenaran, Segala kewajipan dan hukuman.
 
قال الله عز وجل
¨bÎ) #x»yd tb#uäöà)ø9$# Ïöku ÓÉL¯=Ï9 šÏf ãPuqø%r& çŽÅe³u;ãƒur tûüÏZÏB÷sßJø9$# tûïÏ%©!$# tbqè=yJ÷ètƒ ÏM»ysÎ=»¢Á9$# ¨br& öNçlm; #\ô_r& #ZŽÎ6x. ÇÒÈ
¨br&ur tûïÏ%©!$# Ÿw tbqãZÏB÷sムÍotÅzFy$$Î/ $tRôtGôãr& öNçlm; $¹/#xtã $VJŠÏ9r& ÇÊÉÈ

Yang bermaksud:
Sesungguhnya Al Quran Ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang-orang Mu'min yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar, Dan Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, kami sediakan bagi mereka azab yang pedih.

Nabi saw dan Al-Quran,
      
Diutuskan rasulullah saw dan diperintahkan supaya memberi amaran kepada manusia, Al Quran ialah intipati risalah nabi yang diperintah menyampaikannya, Maka beliau berusaha sampaikan semua yang beliau telah menerima dari tuhannya setelah disuruh allah dengan mendedahkan seruannya, kemudian allah memantapkan nabi diatas kerja itu,mendesakan nabi diatas kesabaran dengan kesukaran utusan dalam bidang penyampaian, Disampingan kerja seruan nabi maka allah juga telah membantunya serta melindunginya, Seperti firman allah swt dalam surah al ma’idah,ayat 67.

قال الله عزوجل : * $pkšr'¯»tƒ ãAqߧ9$# õ÷Ïk=t/ !$tB tAÌRé& šøs9Î) `ÏB y7Îi/¢ ( bÎ)ur óO©9 ö@yèøÿs? $yJsù |Møó¯=t/ ¼çmtGs9$yÍ 4 ª!$#ur šßJÅÁ÷ètƒ z`ÏB Ĩ$¨Z9$# 3 ¨bÎ) ©!$# Ÿw Ïöku tPöqs)ø9$# tûï͍Ïÿ»s3ø9$# ÇÏÐÈ

Yang bermaksud: Hai rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu. dan jika tidak kamu kerjakan (apa yang diperintahkan itu, berarti) kamu tidak menyampaikan amanah-Nya. Allah memelihara kamu dari (gangguan) manusia. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir.











     





































Tiada ulasan:

Catat Ulasan